הספר "ימים של גאולה" לוקח אתכם למסע אל ילדות בחיפה של שנות ה-50 וה-60. בקנייה באתר: 50 ש"ח באיסוף עצמי, 70 ש"ח במשלוח.

פרק 14ה • נאצים בקולנוע "אורה"

קולנוע "אורה" • איור: ד"ר דוד בר און
קולנוע "אורה" • איור: ד"ר דוד בר און

בתי הקולנוע השכונתיים של חיפה

הירשם לבלוג באמצעות המייל

הזן את כתובת המייל שלך כדי להירשם לאתר ולקבל הודעות על פוסטים חדשים במייל.

הקדמה

הפסקה קצרה בסיפורי "השכן של אורה", כדי להביא פרשיה אחרת הקשורה בקולנוע "אורה".

הפרשיה המתוארת במאמר זה מוגשת בהקשר של יום השואה, והיא התפרסמה במוסף "ימים ולילות" של העיתון "מעריב" ב-20 במרץ 1964, על ידי אהרון דולב.

אהרון דולב (דומניץ) הוא עיתונאי וסופר ישראלי יליד 1928, לשעבר עיתונאי בכיר בעיתון "מעריב" וזוכה "פרס שלמה מרץ לעיתונאות" מטעם מסדר ז'בוטינסקי.

כתבתו של דולב מוגשת כאן בנוסח המקורי (למעט מספר תיקונים קלים כדי להתאימה לקוראים של היום).

הכתבה מוגשת באדיבות ארכיון "מעריב" מקבוצת הג'רוזלם פוסט.

כותרת כתבתו של אהרון דולב ב"ימים ולילות" מ-20 במרץ 1964 • ארכיון העיתונות, הספרייה הלאומית ירושלים • באדיבות ארכיון "מעריב" מקבוצת הג'רוזלם פוסט
כותרת כתבתו של אהרון דולב ב"ימים ולילות" מ-20 במרץ 1964 • ארכיון העיתונות, הספרייה הלאומית ירושלים • באדיבות ארכיון "מעריב" מקבוצת הג'רוזלם פוסט

למאריקה ראק – הכניסה אסורה

הסרט ״העטלף״ שהוצג בחיפה נאסר ע״י הצנזורה, אחר ששחקן ותיק הכיר בו את השחקנית הנאצית

– מאת אהרון דולב –

בעורקיו של מר אדי קרנר מחנות-הלבשה "גיזל", רחוב נורדאו, חיפה, זורם דם וינאי. (קרנר הוא) שחקן רביו ואופרטה בצעירותו, הלהוט עד היום להשמיע את ה"ווינדישיי" העסיסית שלו, בפני קהל "ייקי" המשחר בידור בשפה הגרמנית.

אשר לסיפוק הנוסטלגיה האישית שלו – מבקר הוא בכל סרט מתוצרת אוסטריה המגיע לישראל.

במוצאי השבת שעברה, הלך בלוויית רעייתו אל קולנוע "אורה".

כל אותו לילה לא יכול לעצום עין: "זה היה שוק! כאילו ירקו לי בפנים ישר מהסרט…"

"העטלף"

בפני אולמות מלאים הוקרנה, זה השבוע השני, גרסה צבעונית חדשה לאופרטה הווינאית המפורסמת "העטלף", מאת יוהאן שטראוס.

כרזת הסרט "העטלף" (Die Fledermaus) 1962 – מאריקה ראק בצד שמאל • יוצר לא ידוע • מקור: Operetten-Verfilmungen • מוצג תחת תנאי שימוש הוגן
כרזת הסרט "העטלף" (Die Fledermaus) 1962 – מאריקה ראק בצד שמאל • יוצר לא ידוע • מקור: Operetten-Verfilmungen • מוצג תחת תנאי שימוש הוגן

"כמו תמיד, גם הפעם עקבתי אחר רשימת שמות המשתתפים המופיעה לפני הסרט. חיפשתי קולגים ישנים. הפעם, הרושם היה, שהרשימה איננה שלמה. אינני יודע להסביר – מחקו, או חתכו או מה…"

מר קרנר אומר, ש"הריח משהו לא כשר" מיד בהתחלה, ופנה אל אשתו : "מה זה רק שלושה-ארבעה שמות, ואיפה התפקידים האחרים?!"

חלפו תמונה, שתיים – הסצנה השלישית: ביתו של דוקטור אייזנשטיין. מופיעה החדרנית אדלה. אישה נאה, שביס שירות כרוך לתלתליה הבלונדיים, חצאית קצרה, מנקה אבק ביד, והיא שרה ומרקדת ושופכת קיתוני חן ומתיקות מן המסך הדובר גרמנית אל הקהל שבאולם.

לרגע, קפא אדי קרנר על מקומו.

אחר כך פנה אל ידיד וינאי שישב בסמוך אליו: "דונער ועטער (חזיז ורעם)!" קרא אל ידידו, "הראית מה שראיתי אני?"

"מאריקה ראק!" הפליט  הלה, "איך הגיעה הטינופת הזאת לחיפה?"

"חזירים יהודים"

קרנר נשאר עד הסוף.

עיניו הפקוחות צפו במסך, אך אזניו כמו נאטמו לצלילי הוואלסים הווינאיים, ‏ ובעיני רוחו ‏ ראה מעין סרט אימים שלא הוסרט אף פעם, אך התרחש בעיר האופרטה ב-12 במארס 1938, יום כניסת היטלר אל הבירה האוסטרית.

מאות אלפים מקשיבים בכיכר הלדן בוינה להיטלר מצהיר על סיפוח אוסטריה לרייך (15.03.1938) • צילום: היינריך הופמן • הארכיון הלאומי, וושינגטון DC
מאות אלפים מקשיבים בכיכר הלדן בוינה להיטלר מצהיר על סיפוח אוסטריה לרייך (15.03.1938) • צילום: היינריך הופמן • הארכיון הלאומי, וושינגטון DC

בתיאטרון "צירקוסרנץ" נערכה הצגת הרביו "כוכב הזירה". ‏

הכוכבת הייתה שחקנית אופרטה צעירה ממוצא הונגרי בשם מאריקה ראק, עם מעט כשרון והמון "סקס-אפיל", ששיגעה את וינה באותם ימים. ‏

אותו ערב ישבו שלושה שחקנים יהודים בחדר הלבשה משותף בתיאטרון "צירקוסרנץ", ואיפרו את פניהם. היו אלה הקומיקאים ‏ מקס ברוד (להבדיל מהסופר), פראנץ הלר ומיודענו, אדי קרנר.

לפתע נשמע קולה של הכוכבת עולה מן הפרוזדור.

מאריקה ראק נעצרה ליד חדרם של השלושה, ובעוד הם תוהים לפשר הכבוד שנפל בחלקם, רקעה "רוזנת הצ'רדש" ברגלה וצרחה, בקול שהדהד מקצה התיאטרון עד קצהו:

"אם החזירים היהודים האלה לא יעזבו מיד את התיאטרון – אני לא משחקת הערב!"

עם "החזירים היהודים" נימנה גם במאי ההצגה, וילי גימש.

מאריקה ראק (Marika Rökk) 1939
מאריקה ראק (Marika Rökk) 1939

ואז הוציאה הכוכבת את תווית החברות במפלגה הנאצית האוסטרית, שהייתה בלתי חוקית עד לאותו יום, נעצה אותה בחזה, וחצתה את אחורי הקלעים, בצעידת רתחה ‏ מאיימת, בדרכה אל חדרה.

"התנדפו מכאן!"

בחדרם של ברוד, הלר וקרנר, הופיעו מייד שני שחקנים אוסטרים ואמרו: "התלבשו אחת-שתיים והתנדפו מכאן! האישה היא נאצית מסוכנת."

פרסומה של מאריקה התנפח לממדי פולחן בתקופת השלטון ההיטלרי. הקצונה הנאצית הבכירה שתתה שמפניה מסנדלי הכסף ‏ שלה, שושנים ומעריצים מילאו את חדרי ההלבשה שלה, ואולפני ‏ ההסרטה בברלין הרבו להעסיקה.

במאי 1938, ימים ‏ אחדים טרם שנמלט אדי קרנר לצ'כוסלובקיה, ‏ נתקל במאריקה ראק, כשהיא יוצאת ממכונית  מפוארת ונכנסת לאחת  החנויות בקרנטנרשטראסה.

מתחת לצווארון הפרווה שעטף את צווארה, ענדה מאריקה צלב קרס גדול ונוצץ.

"נראית טוב, יימח שמה!"

אדי קרנר נדד לאיטליה, ‏ ומצא מפלט בתורכיה, שם הועסק שלוש שנים כבמאי באולפני תעשיית הסרטים התורכית. כתום המלחמה הגיע  לחיפה וחיכה 19 שנה בקירוב עד שגם מאריקה ראק הגיעה לחיפה.

עתה היא מזמרת ומרקדת ומבדרת אולמות מלאים, ואין פוצה פה ומונע.

"היא צריכה להיות בת 51," אומר קרנר, "אבל נראית טוב ,יימח שמה. לא יותר מ-35…"

כתום המלחמה נקלעה השחקנית הנאצית לנסיבות לא נוחות ביותר. הכול הכירו את פעליה בימי השלטון הנאצי, ולווינה לא היה נאה לקבלה בחזרה. לא מיד, על כל פנים.

מאריקה ראק נאלצה להמתין ל…דה-נאציפיקציה, לא הרבה.

שנתיים ישבה בבאד-גאסטיין, ואחר כך חזרה לווינה הסלחנית, וחשפה מחדש את רגליה הארוכות והחטובות לעיני הווינאים המתמוגגים…

מכתב אל הצנזור

אדי קרנר יצא רועד מאולם הקולנוע "אורה".

"מעשה נבלה", ‏ אמר קרנר, "הלא זוהי מרמה, אחיזת עיניים. שולחים לנו בדרנית נאצית, זוללת יהודים, ומטשטשים את זהותה."

קרנר לא עצם עין כל אותו לילה. הוא לא מצא מנוח עד ששפך את מררתו במכתב אל מר לוי גרי, סגן מנהל כללי למינהל במשרד הפנים, ויו"ר המועצה הציבורית לביקורת סרטים ומחזות.

הוא סיפר כל הידוע לו ואשר חוה מבשרו, שאל איך אישרו ומדוע ולמה מרשים לרמוס רגשות ולירוק בפרצופים…

מתמוגגים מאופרטות בגרמנית

איך ולמה?

מר יעקב טננבוים, מבעלי "אורה" – חוליה ברשת בתי הקולנוע "אמפי", "תמר", "מאי" ו"אורה" – הוא שותפו של מר יעקב דוידון, מוותיקי הקולנוע הישראלי ועסקן ציבורי מטעם ענף הקולנוע.

מר דוידון הוא המזמין את הסרטים וחותם על החוזים עם המפיצים. לפני חודשים אחדים "הלך לו קלף", כמו שאומרים בקולנוע "אורה", ודווקא עם אופרטה וינאית.

יעקב דוידון • מתוך ספרו "אהבה מאונס" , הוצאת "ביתן", 1983
יעקב דוידון • מתוך ספרו "אהבה מאונס" , הוצאת "ביתן", 1983

הממשלה ,שהחליטה על איסור הקרנת סרטים גרמניים בישראל, מתירה הבאת מה שקרוי "קו-פרודוקציה". שיתוף בין אולפנים גרמניים למדינה אחרת.

זהו מושג מוסווה היטב, וברוב המקרים מאחז עיניים.

אולפן גרמני השוכר שחקנית צרפתית להפקה, שכל השאר בה על טהרת הגרמנית – קורא לסרטו "קו-פרודוקציה" גרמנית-צרפתית וזוכה בהכשר ישראלי ו…תורים ארוכים ליד הקופות.

מכל מקום, ה"קלף" של ה"ה דוידון-טננבוים, היה גרסה פילמאית של האופרטה השטראוסית "בארון הצוענים", שיובאה לישראל, ללא יומרות יתרות, ע"י חברת הפצה תל אביבית בשם "אס פילם" מרחוב ‏ אלנבי 34, שבראשה עומד מר שייר.

זכויות ההפצה הישראלית של "בארון הצוענים" נרכשו בגרמניה, ובית הקולנוע "אורה" הציגו בתור "קו-פרודוקציה גרמניה-צרפתית".

הקהל החיפאי נהר. ואפילו מר טננבוים הופתע מ"מצב הקופה". ה"בארון" רץ שלושה שבועות רצופים.

"ואז אמר היבואן שיש לו גם 'עטלף'", מספר מר טננבוים, "שהוא עוד יותר טוב מה'בארון'." כיוון שכך, חתם מר דוידון על חוזה הקרנה למשך 4 שבועות. הוא לא בדק בציציותיו של "העטלף".

"מה כבר יכול להיות," אמר מר טננבוים, "באופרטה קלאסית כזאת…"

מה גם שהסרט הוגש כמות שהוא ע"י חברת ההפצה "אס פילם" לאישורה של הצנזורה, שאיש מבין 18 חברי מועצתה לא הכיר "אישית" את כוכבתו הנכבדה, והשם מאריקה ראק לא זו בלבד שלא היה לו זכר בגוף הסרט, אלא שאפילו לו היה מופיע ברשימת המשתתפים,  גם אז לא היה מעורר אף הד קלוש בקרב פמליית הצנזורים.

"הרשימה השחורה" של המועצה לביקורת סרטים ומחזות מכילה שמותיהם של חמישה נאצים בלבד, מכל רחבי עולם הסרט האוסטרי-גרמני של היום… ומקומה של מאריקה ראק נפקד מרשימה זו.

סיכויי החוזה שנחתם בין הקולנוע "אורה" ל"אס פילם" לא הכזיבו.

ליד התפקיד – שם צרפתי

"כל העניין מאד לא נעים," מתנצל מר טננבוים , "אבל אפילו הצנזורה עוד לא פנתה. אם תבוא תביעה רשמית, נוריד ‏ את הסרט, ונתבע את המפיץ לתשלום פיצויים…"

המפיץ הישראלי, מר שייר מ"אס פילם", דוחה כל האשמה בדבר ניסיון מצדו להעלים את זהותה האמתית של הכוכבת הנאצית המופיעה בתפקיד אדלה.

חברתו קשורה בעסקי רכישת הזכויות המקומיות של סרטי קולנוע עם חברה גרמנית להפצה עולמית בשם "אומנייה", שמקום מושבה במינכן, ובראשה עומד… יהודי בשם הלמן.

אם אמנם ניתן לדבר על תרמית, והסרט "טוהר" והוכשר להצגה בישראל על ידי מחיקת השם מאריקה ראק, הרי שהדבר בוצע טרם הגיע "העטלף" לארץ, הווה אומר במשרדי חברת "אומנייה" שבמינכן.

אומר מר שייר: "אני עצמי אחד משארית הפליטה. השם מאריקה ראק אינו אומר לי דבר. אבל אפילו לו ידעתי…" וכאן שולף מר שייר את תקציר הסרט, שהוכן על ידי חברת "אומנייה" ונשלח ממינכן אל הסוכן הישראלי, ומצביע על רשימת המשתתפים:

במקום השלישי, ליד התפקיד – אדלה, חדרניתם של ד"ר גבריאל ורוזלינדה אייזנשטיין – מופיע השם הצרפתי: סוזי ניקולטי.

טופס זה הוגש לצנזורה ביחד עם עותק הסרט.

אמצעי פיקוח בלתי יעילים

"זכויות ההפצה בישראל עלו לנו 3,000 דולר," מהרהר מר שייר בקול טעון דאגה, "החוזה מתיר לנו זכות ערעור תוך שלושה שבועות מיום שהגיע הסרט לידינו. 'העטלף' נמצא בארץ מאז נובמבר אשתקד. מה נעשה אם תופסק הצגתו?"

אך, הסיכון הכספי הוא חלק מעסקי ההפצה המסחרית של סרטי הקולנוע, וקשרי עסקים עם מינכן בכלל זה…

הסיכונים הכרוכים בעסקי הפצת הסרטים, אינם מדאיגים את יו"ר המועצה לביקורת סרטים ומחזות, מר גרי. לעומת זאת, זוקף הוא את גבותיו בתמיהה, למשמע העובדה, כי בית קולנוע תל-אביבי מסוים, מציג בכניסתו פלקאט תעמולה לסרט דובר גרמנית אחר, ששמו "ליל כלולות בגן העדן", כאשר בתפקיד הכוכבת: מאריקה ראק.

גם "ליל הכלולות" אושר להצגה על ידי הצנזורה.

מר גרי רשם את שם הסרט בפנקסו.

"מאריקה ראק," אמר מר גרי, "אינה ידועה לנו. אפילו לו הופיע ‏שמה בסרט, לא היינו יודעים. היא אינה מופיעה ב'רשימה השחורה!".

וכמה נאצים מונה הרשימה השחורה?

"חמישה," אומר מר גרי ומוסיף, "יש הרבה מסופקים, אך לא מספיק עובדות כדי לאסור…"

נאסר להקרנה!

ביום ב' ‏ השבוע, החליטה מליאת המועצה לביקורת סרטים ומחזות לאסור מייד ‏ את המשך הקרנתו של "העטלף", ע"י ביטול הרישיון שניתן למפיץ.

נימוקי ההחלטה שאושרו פה אחד ע" 18 חברי המועצה:

"משום שהשחקנית המופיעה בסרט היא נאצית; משום שהעלימו מהמועצה והציבור את זהותה, והמועצה ‏ רואה בכך הונאת הציבור."

מברק ‏ על ביטול הרישיון נשלח מטעם המועצה אל חברת ההפצה "אס פילם" ואל בעלי הקולנוע "אורה" בחיפה.

אהבתם? שתפו עם חברים!

לכל המאמרים על בתי הקולנוע לחץ כאן

לבלוגים של יורם לחץ כאן

הירשם
להודיע ​​על
guest

0 Comments
משוב מוטבע בתוך השורה
הצג את כל ההערות

באותו נושא...

0
אשמח לדעתכם, אנא הגיבו.x